Pauzes inlassen wanneer je thuis werkt

Thuis werken heeft zo zijn voordelen, maar zo op je eentje vergeet je vaak om af en toe eens een korte pauze in te lassen, terwijl dat echt geen overbodige luxe is. Op kantoor kan je al eens een praatje maken met een collega of is er een gezamenlijke koffiepauze. Wat fijn is aan thuis werken is dat je een grotere vrijheid hebt om andere soorten pauzes te nemen die je lichaam en geest helpen ontspannen èn revitaliseren.

TIP :

Maak een lijst voor jezelf met kleine en grote activiteiten waar jij ontspanning uit haalt. 
Schrijf er een minimum tijdsbesteding bij. 

Zorg ervoor dat het materiaal dat je nodig hebt voor deze activiteiten binnen handbereik ligt. 
Zodra je 10, 15, 20, 30 minuten vrij maakt, kan je onmiddellijk aan je ontspanning beginnen en doe je waar je op dat moment het meest zin in hebt. 

Bijvoorbeeld 

  • muziek beluisteren 15 min
  • piano spelen 30 min 
  • wandeling maken 45 min 
  • tekenen 30 min 
  • meditatie 30 min 
  • yoga 30 min
  • kopje thee of koffie drinken 10 min 

Mijn favoriete pauze-momenten : 

  • ik begin mijn dag sowieso met 20 tot 30 minuten meditatie en yoga. Zo start ik mijn dag met een leeg hoofd waardoor ik gemakkelijker zaken kan binnen laten of juist niet. Het stretchen van mijn lichaam voelt heilzaam aan zodat ik veerkrachtig de dag doorloop. Tijdens mijn meditatie zet ik intenties voor de dag. Bijvoorbeeld : dat een bepaald gesprek vlot zal verlopen met een positieve uitkomst of dat ik vlot door een lastige (administratieve) opdracht mag lopen of dat ik mijn cliënten van die dag zinvolle inzichten zal bijbrengen…. 
  • even piano spelen (geen nieuw stuk leren maar wel even vingers loswerken en een stuk spelen dat ik al goed in de vingers heb) 
  • gewoon even zitten en rondkijken en NIETS doen 
  • gewoon even rustig zitten, mijn hand op mijn hart leggen en aan mezelf vragen ‘Gerlinde, hoe is het met jou?’ 
  • korte meditatie (begeleid via muziek/spraak of zonder) 
  • heerlijk voor het lichaam : yoga-oefening : reverse houding : voorover buigen. 
    Je hoofd komt onder je hart en je komt hierdoor gemakkelijker uit je hoofd. 
  • ‘mandala’ tekenen met acrylstiften op steen of aardewerk. Het creatief en geconcentreerd met mijn handen bezig zijn, is voor mij de snelste vorm om uit mijn hoofd te geraken. Mijn stiften en materiaal liggen onmiddellijk binnen handbereik.

Veel ontspanningsplezier met jouw golden mini-breaks!

Gerlinde